בררררר

"גרשוני מבקש לעסוק בנושאים שונים ("הגיגים ומחשבות על כל מיני נושאים" בלשונו), אך בפועל מדובר בבלוג עם גוון פוליטי מובהק, הנותן ביטוי לקול הדתי – ימני" (ירין כץ, אונלייף)

יום חמישי, 20 בספטמבר 2012

למה לא שעון קיץ (קישורים)


כיון שבכל שנה חוזר פסטיבל "אוי אוי אוי אלי ישי גונב לנו את השמש", ושוב אני צריך ללקט את כל הפוסטים שאנשים נחמדים וחכמים כתבו, המוקיעים בצדק את שעון הקיץ כאנכרוניזם מיושן שרק פנאטים חילונים דבקים בו השד יודע למה, אמרתי לרכז אותם כאן תחת קורת גג אחת (ואתם מוזמנים להוסיף עליהם כהנה וכהנה).

אגב, מומחים מעריכים שהתלונות והעצומות על שעון החורף גוזלות למשק מיליוני שעות עבודה בכל שנה. רק אומר.

מקור: אור רייכרט, קריקטורה יומית ושאר ירקות
אם נסכם את הטיעונים שיובאו בהמשך: מבחינות "אובייקטיביות" (חיסכון בחשמל וכיו"ב) שעון הקיץ אינו מועיל, ואם הוא מועיל זו תועלת זעומה ביותר, ואפשר שהוא גם מזיק. הוא נוסד בתרבות שונה לגמרי מזו שקיימת היום, כשעוד לא היו מזגנים, כשהתאורה צרכה הרבה יותר חשמל מאשר היום, ועוד ועוד. היום הוא פשוט חטוטרת על גבנו, לא יותר.
מבחינות תרבותיות - זה נתון לטעמו האישי של כל אחד, ואנחנו רואים שלא כולם נהנים משעון הקיץ. מבחינה מהותית (והיא העיקרית בעיניי) - מעבר של שעה בכל פעם, פעמיים בשנה, הוא דבר מטופש שגורם נזק אדיר ובלבול רב - וכאמור, ללא שום תועלת ממשית. בקיצור, תעזבו אתכם מזה.

נפתח את הקישורים בסרטון קצר, דווקא מייד-אין-חוצלארץ (דרך חורים ברשת):


ומפת העולם (נוהגי שעון קיץ - בכחול), למי שיאמר לכם "שעון הקיץ נוהג ברוב העולם":
מקור: ויקימדיה
 (נכון, רוב העולם המערבי נוהג את שעון הקיץ. אבל זה מסיבות היסטוריות, שהיום אינן רלוונטיות. אבל האם ארצות כמו יפן ואוסטרליה (שברוב מדינותיה אין שעון קיץ) אינן מתקדמות ונאורות? ומה עם ה"איים" בארה"ב? פרימיטיביים? ואיראן היא מתקדמת ונאורה? ברזיל יותר מתקדמת משכנותיה?)

הפרכות של המיתוס על שעון הקיץ שחוסך אנרגיה:
פוסטים של כמה מידידיי בנושא:

שכחתי משהו? בשביל זה יש מנגנון תגובות.

בקיצור, את שעון הקיץ יש להחריב.
ויפה שעה אחת קודם.

11 תגובות:

  1. "רוב מדינותיה של אוסטרליה"? אתה ודאי מתלוצץ. משהו כמו 80% מאוכלוסייתה ממוקמת במדינות שכן מעבירות שעון.

    השבמחק
  2. יש טיעון שהוא לדעתי מאוד חשוב,
    שזה יותר נורמלי שיש חושך בשעות שהילדים הולכים לישון,
    וכהורה זה שיקול לא מבוטל.

    מאוד אהבתי את הדברים של ידידיה מאיר בנושא ב'בשבע',
    זה מה שמצאתי http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/11071
    אבל לדעתי הוא כתב בהרחבה פעם נוספת.

    השבמחק
  3. שתי הערות לגבי הנושא של "רוב העולם" -

    1. מדינות שקרובות לקו המשווה לא יפיקו שום תועלת משעון קיץ, כי ממילא אורך היום ואורך הלילה בהן דומים מאוד בכל עונות השנה. זה בולט מאוד בברזיל - במחוזות שקרובים לקו המשווה אין שעון קיץ בכלל. במחוזות היותר דרומיים יש שעון קיץ, אבל לתקופה קצרה יחסית, כי השינויים באורכי היום והלילה קטנים.

    2. יש מדינות שביטלו את המעבר העונתי משעון קיץ לשעון חורף, אבל קיבעו את השעה דווקא על שעון קיץ, ולפעמים אפילו על שעון קיץ כפול. באיסלנד, למשל, השעון קבוע, אבל למעשה יש שם שעון קיץ גם בחורף. ברוסיה ביטלו את שעון הקיץ, אבל למעשה יש שם עכשיו שעון קיץ כפול כל השנה (שעת הצהריים ברוב המחוזות היא סביב 2 אחה"צ!)

    בישראל שעת הזריחה היא בדרך-כלל מוקדמת מאוד - סביב שש בבוקר ובשיא הקיץ אפילו לפני חמש (לפי שעון חורף). שעת צהריים היא סביב 11:40. הגיוני יותר להישאר כל השנה על שעון קיץ אם כבר רוצים לבטל את כיוון השעון העונתי. זה עניין של נוחות, לאו דווקא של חיסכון בחשמל.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמו שהצעתי בפוסט גופו, הגיוני להעביר את אזור הזמן ל-GMT+2.5, וכך הצהריים יהיו בצהריים.

      מחק
  4. בלדד השוחי היקר ממוסף כלכליסט:
    http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3416993,00.html

    השבמחק
    תשובות
    1. נו, הטיעון של "זה טוב לכלכלה" לא קונה אותי. לא הופכים עולמות בגלל תאוריות מפוקפקות כאלה של "זה טוב לכלכלה".

      כל הדברים האלה נראים כמו תירוצים של דוסים, למה להמשיך במנהג אף על פי שבטל טעמו. אז מוצאים מתחת לאדמה טעמים אחרים. נו.

      מחק
  5. כשאתה מציג את רוסיה כמדינה שאין בה שעון קיץ, אתה במקרה הטוב מתרשל.
    כשאתה מציע להאריך את שעון הקיץ בחצי שעה, או לבטל אותו בכלל כי "לא נוח להעביר שעון פעמיים בשנה", אתה סתם נשמע כמקובע על ההתנגדות הקדושה שלך לקול שמבקש להאריך את שעון הקיץ סה"כ בחודש-חודשיים

    השבמחק
    תשובות
    1. הטענה שלי היא שמעברי השעון כשלעצמם הם הבעייתיים ביותר, ואין בהם טעם. לכן לצורך העניין רוסיה שייכת למבטלי שעון הקיץ. אתם רוצים לעבור אזור זמן? תגידו את זה, ותסבירו על הדרך גם למה זה טוב.

      מחק
    2. כמו שכתב הלל, כך גם במפה שיש בוויקיפדיה (רוסיה צבועה בכתום), ולא סתם. אין שם שני שעונים, ומשכך, אין שם שעון קיץ.

      מחק
  6. ואני אומר. אם כל הסיבה היא שיהיה יותר קל לצום בכיפור, פשוט צריך להעביר את השעון 24 שעות קדימה וכך גם נצום רק שעה אחת וגם לא נצטרך להתווכח.

    השבמחק
  7. אם נשאיר בצד את הטענות הלא רלוונטיות, אני כן חושב שבלי שום קשר לחשמל, יש יתרון לרוב האנשים ששעות העירנות שלהם יהיו באור. רוב האנשים מרוויחים מחשיפה לאור שמש (לדוגמה: http://en.wikipedia.org/wiki/Seasonal_affective_disorder). הצד השני של המטבע זה שממש מבאס לקום בחושך. בהנתן שתי המגבלות האלה, יש הגיון בהקטנת השונות של שעת הזריחה (מקרה קיצון: אדם שמתפלל וותיקין אבל יש לו גם עבודה וילדים). אין לי עמדה לגבי האם זה שווה את הבלאגן של שעון קיץ [שנראה לי לא גדול, כי יאלללה, אנחנו מכירים את התרגולת. ואני אומר את זה למרות שקמתי השבוע ביום ראשון שעה לפני מה שהייתי צריך], אבל אני כן חושב שיש עדיין הגיון בשיטה, ושהיא עונה על צרכים ששעון גרשוני לא מתמודד איתם [אגב, אם בלאגן מפריע לך, אני ממש ממליתץ לא לאמץ איזור זמן עם חצאי שעה. זה מחרפן].

    השבמחק